Nieuws

03/06/2019

Europees netwerk voor integriteit in het openbaar ambt

Overheidsorganisaties uit verschillende Europese landen hebben een netwerk opgericht waarin zij samenwerken en kennis uitwisselen op gebied van integriteit en meldingen van klokkenluiders. Door zijn ervaring heeft het Centrum Integriteit van de federale Ombudsman kunnen bijdragen aan de oprichting van dit netwerk.

lees meer
27/05/2019

De ombudsmannen ontmoeten armoede-experten

Het netwerk van de Belgische ombudsmannen organiseerde gisteren, donderdag 23 mei, een ontmoetingsdag met armoede-experten. Kwetsbare mensen hebben moeilijk toegang tot hun rechten of slagen er zelfs niet in om zich erop te beroepen. Ombudsmannen hebben een bijzondere verantwoordelijkheid om hen daarbij beter te helpen. 

lees meer
22/05/2019

Jaarverslag 2018: “Digitalisering moet er meer zijn voor de burger”

De online diensten van de federale overheid maken het leven van de burgers soms erg lastig. Tot die vaststelling komt de federale Ombudsman in zijn jaarverslag 2018 dat 21 mei 2019 openbaar werd gemaakt. Voor de federale Ombudsman betekent digitalisering niet altijd een betere dienstverlening. “De burgers staan niet centraal, ze zijn vaak het eerste slachtoffer van bugs en informaticaproblemen.”

lees meer
20/05/2019

Bezoek van de anti-corruptiecommissie van Noord-Macedonië

Het Centrum Integriteit van de federale Ombudsman dat meldingen van misbruik of onregelmatigheden bij de federale overheidsdiensten onderzoekt, krijgt bezoek van de Staatscommissie ter voorkoming van corruptie van Noord-Macedonië.

lees meer
25/04/2019

Ondernemingen voortaan beter beschermd bij een rechtszaak tegen wanbetalers

De rekeningen van een ondernemer die zijn activiteiten niet correct had geregistreerd werden voordien soms niet betaald. De federale Ombudsman wees op de reglementering waarbij een slecht betalende klant aan een schadeclaim kon ontsnappen. De reglementering werd nu aangepast en beschermt voortaan de ondernemingen.

lees meer
26/03/2019

Personen met een handicap: geen risico meer om de verhoging van de tegemoetkoming te verliezen

Personen met een handicap bij wie wordt vastgesteld dat de gezondheidstoestand is verslechterd, zullen voortaan de verhoogde tegemoetkoming ontvangen waarop ze recht hebben. Voordien verloren ze geld door de vertraging bij de administratie. Het Parlement heeft dit probleem nu opgelost, wat de federale Ombudsman al jaren vroeg.

lees meer
19/03/2019

Vacature: communicatiemedewerker/ster NL (m/v/x)

De federale Ombudsman werft een communicatiemedewerker/ster NL aan. Versterk mee ons team!

lees meer
18/03/2019

Het Parlement keurt de gegarandeerde dienstverlening in de gevangenissen goed

Het Parlement heeft op donderdag 14 maart 2019 het wetsontwerp over een gegarandeerde dienstverlening in de gevangenissen goedgekeurd. De federale Ombudsman had dit in 2015 aanbevolen, na een onderzoek dat hij voerde tijdens een staking.

lees meer
04/03/2019

Focus op een klacht: een te laat betaalde belasting

Patrick krijgt een aanmaning van een gerechtsdeurwaarder omdat hij zijn belasting niet zou hebben betaald. Dit verbaast hem, want hij heeft geen enkel bericht van de FOD Financiën ontvangen. Hij is het niet eens met de tussenkomst van de deurwaarder en contacteert de federale Ombudsman.

lees meer
01/02/2019

Personen met een handicap ontvangen sociaal tarief met retroactieve werking

De vertraging van de administratie bij de behandeling van de dossiers is financieel nadelig voor personen met een handicap. Soms lopen ze meerdere maanden van dit sociaal tarief mis hoewel ze daar recht op hebben. Het parlement keurde recent een wetsvoorstel hierover goed. Dat lost het probleem op waarop de federale Ombudsman al wees in 2012.

lees meer